Nieuws

De Doorfluistercirkel: wat zijn de bevindingen?

We konden dit voorjaar geen ‘live’ bijeenkomst organiseren. Daarom bedachten de coördinatoren van Rijswijk Doet de Doorfluistercirkel. Hoe is dat verlopen?
Vrijwilligerscoördinatoren van allerlei organisaties gingen met elkaar in gesprek over het thema De moderne vrijwilliger. We hadden twee cirkels gemaakt. 
 

Aan de eerste cirkel namen deel

Woonzorgcentra Haaglanden, Amateurspalet, Haaglanden Beweegt, Welzijn Rijswijk en een vrijwilliger uit Den Haag. 
 

De tweede cirkel bestond uit

Woonzorgcentra Haaglanden, Vitalis Maatjes, Stichting Vier het Leven, Cardia Onderwatershof,  Haagse Levensboeken en Welzijn Rijswijk. 
 

Enthousiast ontvangen

Het initiatief werd enthousiast ontvangen. Een greep uit de reacties: ‘Dank jullie wel voor het initiatief!’, ‘leuk gesprek gehad’, ‘keep up the good work!’ Een deelnemer gaf aan: ‘Beide waren hele lange, leuke en leerzame gesprekken.’ En: ‘Gesproken met ‘collega's’ uit een heel ander werkveld.’ Tot slot kregen we de suggestie om hier zeker mee door te gaan. Dat nemen we ter harte.
 

Wat vonden de deelnemers van het thema De moderne vrijwilliger?

Er zijn goede gesprekken gevoerd, maar niet iedereen kon even goed uit de voeten met dit thema. Sommigen werken met een kwetsbare doelgroep. Je zoekt dan een commitment voor langere tijd.  Deze organisaties nemen veel tijd voor werving en selectie. Nadeel van deze aanpak is dat je pas na een tijdje met een vrijwilliger aan de slag kunt. 
 
Tegelijkertijd zijn er grote voordelen, je weet heel goed dat de desbetreffende persoon gemotiveerd is en geschikt. Je hebt echt commitment en weet zeker dat de vrijwilliger goed weet wat van hem of haar verwacht wordt. 
 
Waar je toch soms tegenaan loopt, zijn vrijwilligers die zich terugtrekken ná sollicitatie of een intensieve training; zonde van ieders tijd. 
 
Hoe ga je dat tegen? Tijdens één van de gesprekken ging het over de ‘vrijwilligersreis’ (geïnspireerd op het concept van de customer journey). Daarbij kijk je welke fases de vrijwilliger doorloopt en op welke punten je de loopbaan van de vrijwilliger kunt optimaliseren. 
 
Toch het was het ‘leuk en goed om erover na te denken’ en  ‘al kletsend kwamen we toch op een idee.’ Zoals korte klussen. Eenmalige activiteiten dus, die vooral te vinden zijn in ‘bij-taken’ zoals bijvoorbeeld het organiseren van een zomerfeest, of het opzetten van een belcirkel. 
 

‘Moderne vrijwilliger’ geen goede term?

Een van de deelnemers gaf aan de term ‘de moderne vrijwilliger’ te zien als een waardeoordeel; het lijkt of andere vrijwilligers ouderwets zijn. Ook de term ‘flexibele’ vrijwilliger voldoet niet. ’Iedere vrijwilliger is flexibel. Dat is het hele punt. Je kunt een vrijwilliger niets verplichten. Je kunt vrijwilligers niet vastpinnen of verwachten dat ze zelf een vervanger regelen als ze niet kunnen komen.’ 
 

Waardering

Wat opvalt is dat de organisaties de waardering voor vrijwilligers heel verschillend invullen. Je kunt je vrijwilligers verwennen met een vergoeding of andere leuke cadeautjes, maar binding heeft vooral te maken met aandacht en een gevoel van saamhorigheid dat je de vrijwilliger geeft. 
 
Hoe kan je dat doen? Een deelnemer: ‘De vrijwilliger welkom heten en waarderen. Iedere keer dat hij er is, zeggen: ‘Leuk dat je er bent’ en ‘Dank je wel dat je er was’. Het lijkt zo logisch, maar gebeurt dat ook, bijvoorbeeld op afdelingen waar de vrijwilligers samenwerken met medewerkers? Het is het onderzoeken waard.
 
Wat ons betreft een geslaagd project, wordt vervolgd!
Beheer | Website: WMOMO