Nieuws

8 juli: Veel creatieve ideeën tijdens de training 'Anders werven'

Rijswijk Doet organiseerde op dinsdag 30 juni de online training ‘Anders werven’ voor alle Rijswijkse organisaties. Tijdens de training kwamen veel creatieve ideeën naar boven. 

De training was ingekocht bij Start2Create, specialisten in creatief denken en werd kosteloos aangeboden vanuit Rijswijk Doet. Vanuit 12 organisaties hebben deelnemers meegedaan aan de online training.

 

Wat is omdenken?

Bij omdenken ga je niet direct naar de oplossing, maar neem je een creatieve omweg. Je komt dus uiteindelijk weer uit bij een oplossing, maar dan net even anders. 
 

Hoe jaag ik mijn vrijwilligers zo snel mogelijk weg? 

We begonnen de training met een omgekeerde vraag. Dus niet: hoe krijg ik meer vrijwilligers? Maar: hoe jaag ik mijn vrijwilligers zo snel mogelijk weg? 
 
Dat leverde veel antwoorden op, onder andere: 
 
Geen aandacht geven
Roddelen en groepjesvorming
Niet informeren over dingen die spelen
Niet naar talenten kijken
5 dagen beschikbaarheid vragen
 

Herkenbaar?

In groepjes bespraken de deelnemers vervolgens of ze onderdelen van deze lijst herkenden in hun eigen organisatie. Dat was zeker het geval.  Een deelnemer gaf aan soms een kloof te zien tussen het bestuur en de vrijwilligers en constateerde; ‘Het komt allemaal neer op goede communicatie met je vrijwilligers!’
 

Wegjagen van vrijwilligers komt vaak voor

Trainer Kyra van Start2Create benoemt de harde cijfers: ‘Het komt vaak voor dat je deze negatieve aspecten rond het omgaan met vrijwilligers zelf in je eigen organisatie herkent. Wat daardoor regelmatig gebeurt, is dat je organisatie misschien wel nieuwe vrijwilligers erbij krijgt, maar dat ze aan de achterkant weer net zo snel vertrekken.  Het is bijna alsof je de stop uit het bad trekt terwijl de kraan nog loopt. Het is dus goed om te bedenken hoe je vrijwilligers kunt werven, maar vooral ook: hoe je vrijwilligers kunt behouden. 
 

Alle absurde ideeën verzamelen

Trainer Etiënne leidde het 2e onderdeel van de training in; de ‘Battle absurd’. In groepjes bedachten we zoveel mogelijk absurde oplossingen voor het vraagstuk hoe je vrijwilligers kan werven. Hoe gekker hoe beter. 
 
Flink wat absurde ideeën kwamen naar voren in de groepjes, waaronder:
 
Flyers strooien vanuit een luchtballon
Elke vrijwilliger krijgt 1 miljoen euro
Mensen vangen met een lasso om vrijwilliger te worden
Elke dag de fanfare voor de deur
Een eigen social media platform
 

Weer terug naar een concrete oplossing

In het laatste onderdeel van de training maken we de absurde ideeën concreet. Waar staat het absurde idee symbool voor? Een eigen sociale media platvorm kan staan voor verbinding en saamhorigheid met je vrijwilligers. Dat kan je doen via sociale media, maar ook via bijeenkomsten of intervisie. Goed om eens over na te denken!
 

Tip voor het werven: niet gelijk een verkooppraatje houden

Tijdens de gesprekken komt nog een tip naar voren rond het werven van vrijwilligers; probeer niet gelijk aan het begin van een gesprek je vrijwilligersklus te ‘verkopen’ aan een geïnteresseerde. Ga eerst eens het gesprek aan. Vraag wat de persoon leuk vindt en goed kan. Leg écht contact. Pas daarna is er ruimte om samen te kijken of deze persoon in jouw organisatie een rol kan spelen. Of misschien in een andere organisatie. Zo kunnen organisaties echt samen een netwerk vormen. 
 
En natuurlijk kan je dan ook vertellen dat het doen van vrijwilligerswerk een verrijking is in hun leven!
Beheer | Website: WMOMO