Nieuws

22 april 2020 Waar is de hulpvraag?

De coronacrisis laat  duidelijk zien: zodra er een duidelijke aanleiding is stropen we massaal de mouwen op en gaan we vrijwillig aan de slag. Genoeg mensen die hun hulp aanbieden. De vraag naar hulp komt minder op gang. Hoe komt dat?

Vraagverlegenheid

De hulpvrager ervaart vaak een grote vraagverlegenheid. Vraagverlegenheid betekent simpelweg dat het lastig is om hulp te vragen. In alle eerlijkheid, het is nogal eng om te zeggen: ‘Kun je iets voor me doen?’
 
Dat durf je misschien, als je de schroom hebt overwonnen, te vragen aan iemand die je al kent. Vandaar dat appgroepen van de buurt of van ouders van de basisschool best wel functioneren. Maar jezelf bij een website aanmelden met een ‘wie dit leest, kom me helpen’-oproep is moeilijker.
 

Hoe krijgen we de hulpvraag boven water?

Hoe kunnen we de hulpvraag beter boven water krijgen? Denk aan het Oranje Fonds bij NLDoet; organisaties zetten hun vraag op een centrale website. Hoe lossen we dat op voor individuen, die in tijden van Corona hulp nodig hebben? Wie het weet mag het zeggen!
 
Reageren? Mail naar: info@vrijwilligerscentrum.nl
 
Bron: NOV
Beheer | Website: WMOMO